Lõhnamaailma “ninad” ehk kuidas luuakse lõhnasid?

Kes on need tähtsad ninad, kes loovad võrratuid parfüüme ja kuidas lõhnamaailma imed sünnivad?

Parfüümimaailmas räägitakse tihti ninadest ja hoobeldakse kellel ikka parim nina on.

Mis see nina parfüümimaailmas tähendab ja kas suurtel ninadel on eelis, neile küsimustele vastama hakkamegi.

 

Kes või mis on “nina”?

Poelettidel olevate parfüümide loomine on ekspertide töö, keda kustutakse parfüümitööstuses parfüümi loojaks ehk parfümeeriks. Aga tihti kutsutakse neid eksperte hellitavalt ka ninadeks tänu nende peenele lõhnatajule.

Maailmas  on tuhandeid ninasid, kuid ainult umbes 50 on tõeliselt andekad isikud, kellest mõned on eriti kuulsad. Parimad parfüümi firmad kasutavad mitmeid ninasid, et töötada oma lõhnadega (nagu Hermes, Gurlean, Chanel), teised on aga otsustanud töötada iseseisvalt, luues oma ettevõtte aroomide tootmiseks ja müümiseks.

 

Kuidas saada heaks “ninaks”?

Parimad ninad treenivad Grasse’s, Prantsusmaal – see on piirkond, mis on tuntud juba sajandeid parfüümide tootmise poolest. Selleks, et lõpetada parfümeeria õpingud, võib  minna seitse või enam aastat.

Kaasaegne nina aga jätkab tavaliselt õpinguid, et omandada kraad keemias ja paljud õpivad lisaks ka  psühholoogiat, sest psühholoogia on väga oluline aspekt parfüümi tööstuses.

Väga andeka nina teenused võivad olla üsnagi kulukad. Ninad on võimelised isoleerima ja identifitseerima tuhandeid lõhnu ning nad kasutavad mitmesuguseid ressursse, et tulla välja lõhnasegudega, mis sobivad erinevatele inimestele.

Kuidas “nina” oma tööd teeb?

Parfüümi loomine algab tavaliselt parfüümi looja tööandja või kliendi nn briifist või sisendist. Ninade klientideks või tööandjateks on tavaliselt moemajad või erinevate tööstusharude suured korporatsioonid. Viimased kasutavad loodud aroome meigi toodetes, juustehooldus toodetes, autotööstuses jne.

Parfüümi looja läbib peale briifiga tutvumise ja läbitöötamise mitme parfüümisegu segamise protsessi ja müüb koostise kliendile, sageli parfüümi koostise muudatustega.

Selle asemel, et ehitada parfüümi “nullist üles”, on paljud kaasaegsed parfüümid ja lõhnaõlid valmistatud kasutades aroomi põhju ehk baase. Iga baasaroom on sisuliselt modulaarne parfüüm, mis on segatud eeterlikest õlidest ja aromaatsetest kemikaalidest ning mis on sõnastatud lihtsa kontseptsiooniga, nagu “värske lõigatud rohi” või “mahlane hapuõun”.

Paljud Guerlain’s Aqua Allegoria seeria parfüümid, oma lihtsa aroomi kontseptsiooniga, on head näited sellest, mida parfüümi baasaroom tähendab.

 

Mõned eriti tähtsad “ninad”!

Mõned suured moemajad on võtnud omale palgale kindlad ”ninad”. Diori moemajal on François Demachy, Chanelil Jacques (hiljem Olivier) Polge, Guerlainil Jacques Guerlain ja Hermesil Christine Nagel.

Kas suured ninad tunnevad aroome paremini?

See eelarvamus ei ole teaduslikku kinnitust leinud. Samas on meestel umbes 10% suurem nina, mida mees vajab selleks, et sisse hingata suurem kogus hapnikku, et toita oma lihasmassi.

Küll on aga tõestatud, et tavaliselt on naisterahvastel parem lõhnataju kui meestel.

Tegelikult on aga parfüümimaailmas nii nais- kui meesninasid ja niisamuti on nendel ninadel ninasid nii suuri kui väikesi. Seega ühe eduka nina taga ei pruugi peituda just väljanägemise poolest suur nina.